Vedtak fra NAV kan påklages etter folketrygdloven § 21-12. Klagen skal gis skriflig eller muntlig – ja NAV kan ikke kreve en skriflig klage – til det organ som har fattet vedtaket.
Klagefristen er 6 uker fra du fikk beskjed om vedtaket. Altså når du fikk vite om det. Denne er viktig å huske på.
Hva kan du klage på?
Du kan klage på både saksbehandlingen at NAV ikke har gjort det riktig når de behandlet saken. De har f. eks ikke hentet inn alle relevante opplysninger. Du kan klage på lovforståelsen at NAV ikke har tolket loven riktig og du kan klage på vurderingen til NAV. Altså det som vi kaller for forvaltningens frie skjønn.
Hva skjer med en klage?
En klage innebærer en helt ny vurdering av vedtaket og klageinstansen kan behandle alle sider av saken. Dette betyr at det er ingen sider av saken som den ikke kan ta opp. Klageorganet kan endre alle eller noen sider av vedtaket.
En ny behandling. Dette betyr at ting som NAV tidligere har sett på skal ses på og andre ting som er kommet med siden klagen skal også ses på. Klageorganet kan enten fatte nytt vedtak eller sende den tilbake med beskjed om hva som skal gjøres.
Hvordan bør en klage se ut?
En klage bør være presis og den bør gå på nøyaktig det som er uriktig med vedtaket. Les derfor vedtaket nøye. Det vil klageorganet også gjøre. Si noe om hva vedtaket sier og si noe om hvorfor dette er galt. Kom gjerne med nye opplysninger og ny dokumentasjon.
Hvorfor klage?
Om du ikke mener NAV har vurdert saken din riktig er en klage en mulighet til å få den vurdert på nytt. Det er er slik at klagebehandler også arbeider for NAV og leser det som står i vedtaket. Men nye øyne kan se på ting annerledes. Når du har fått vedtaket er det også lettere å forstå hvordan NAV tenker og hvorfor de har avslått søknaden. Da vil det også være enklere å argumentere mot det som NAV legger vekt på. I en rapport fra 2015 kom det frem at 42% vedtak som ble påklaget ble omgjort.
Advokatbistand ved klage
Om du oppfyller kravene til fri rettshjelp har du krav på advokatbistand til å hjelpe deg til å sette opp en klage. Om ikke kan det lønne seg likevel å benytte advokat til dette. Hvorfor NAV har gitt avslag og hvordan en skal forstå reglene er ikke lett å forstå mange ganger. En advokat med erfaring vet også hva som er korrekt og ikke korrekt. Du kan også få en vurdering av hva som kan gjøres med et vedtak. Om saken gjelder om du har krav på en ytelse eller ikke så vil det være av stor økonomisk betydning om du får vedtaket omgjort eller ikke.